2010-11-04

Smått och gott

höstkylan framme och inget lajv att peppa sig inför så de flesta kanske har redan börjat planera att bygga ny utrustning till våren.

Så att sätta ihop en liten lista med länkar till lajvrelaterade hemsidor kan nog hjälpa en att komma igång med förberedelser. Just nu är det dock fullt upp för de flesta i Xorlarrin med studier och jobb. Även om vi är sugna att ta en helg till att umgås/ hitta på dumheter och förbereda inför vårlajvet.

Vi har även beställt nya tabis från ayya-wear som ska komma väldigt snart. Så det kommer väl skrivas någon rad om dem.


Trevlig Ordlista i pdf format.

Historiska dräkter från vikingatid till medeltid.


Stor databas med paviljonger och tält.

Detaljerade beskrivningar av plåtrusntingar.

lajvvapen

Lajvvapen, dock så har jag hört att calimacilvapen är för hårda så de kanske inte går igenom på alla lajv.

Lajvbutik med låga priser. Rekommenderas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Jag är en lajvare som är lite vilsen ang att bygga sin egen läderustning
Ifall man ska göra en mall först vilket matrial ska den i sådana fall bestå av? Tyg, papp m,m
Vilken tjocklek på läder?
Vill ju att läderustningen ska vara bekväm och se snygg ut
Och massor av annat som jag är vilsen om så vem av er kan man komma i kontakt med ifall man vill ha yttligare information?

Mvh
Julia. Ericsson,en vilsen lajvare på 19 år

KingKoopa sa...

Hej!

Jag brukar göra mallen i papper, själv köte jag en rulle skisspapper från ikea men det finns även pappersrullar för bygg eller paket de funkar också bra det viktiga är att de är hyfsat breda och det går att ta stora bitar av och kostar så lite så möjligt.

Nu minns jag inte på rak arm men jag tror det är mellan 2-3 mm läder för att de ska räknas som skyddande på de flesta lajven. Fråga på deras forum om du vill ha mer exakt svar. Jag tror vi har 2,5 mm i våra.

De som bygger mest i gruppen är jag och Turbosmurf så någon av oss är det väl man ska fråga.

mail: erdinen at gmail com